Klinkt dit bekend: ellenlange bestuursvergaderingen met weinig resultaat en daadkracht? Overvolle agenda’s en doorgeschoven agendapunten, lastige wet- en regelgeving, een tekort aan vrijwilligers en vermoeide bestuurders die met lood in de schoenen naar de vergadering komen?
De gezelligheid is ver te zoeken, de energie lekt weg en dat heeft zijn weerslag op de hele vereniging of organisatie.
Vaak komt het werk in de vereniging terecht op de schouders van een klein groepje actieve vrijwilligers en/of bestuursleden met een heleboel gemopper als resultaat.
Hoe het tij te keren?
Kijk eens naar dit filmpje van “Back to basics” over de essentie van “verenigen”. Vaak vullen we in besturen wel de rol in van voorzitter, secretaris en penningmeester, maar wie is er verantwoordelijk voor de vrijwilligers? En zijn die vrijwilligers niet juist het “goud van je organisatie”?
Nieuwe bestuursleden vind je over het algemeen vooral dichtbij huis, in je eigen organisatie of achterban. Het zijn vaak mensen die al op de een of andere manier betrokken zijn bij je club of bij het doel van je organisatie.
Zet gerust een vacature uit bij de vrijwilligerscentrale of op LinkedIn, maar kijk ook vooral in je eigen netwerk of dat van anderen in je organisatie en denk b.v. ook eens aan je volgers op social media. Bedenk van te voren wie je nodig hebt: welke competenties zoek je in een nieuw bestuurslid? Zo kan een nieuwe penningmeester misschien wel gevonden worden bij het personeel van een boekhoudkantoor of wil je iemand in je bestuur die ook lokaal politiek actief is. Kijk ook eens buiten je eigen comfortzone: hoe divers is je organisatie en is je bestuur b.v. wel een afspiegeling van de leden?
Heb je iemand in gedachten? Benader die persoon dan persoonlijk! Gevraagd worden is nog altijd de beste manier om mensen te werven. Geef iemand vervolgens de gelegenheid om een tijdje mee te lopen zonder verplichtingen. Grote kans dat er betrokkenheid ontstaat in de meeloopperiode.
Tot slot: Wat maakt besturen leuk?
Deze vraag stelde ik aan verschillende bestuursleden met de volgende do’s en dont’s als resultaat:
Do’s :
- Samen doelen nastreven maakt het leuk
- Nieuwe ideeën en enthousiasme delen
- Gezelligheid en “klik” onderling
- Resultaat/successen boeken
- Inbreng van iedereen
- Gezamenlijke energie
- Waardering naar elkaar
- Gelijkwaardigheid
Don’ts:
- geen rondvraag
- geen verborgen agenda’s
- geen machtsspelletjes
- niet te lang en niet te vaak vergaderen
In de flyer die je vindt in onze documenten staan nog meer tips die je kunnen helpen. Lees het eens rustig door en doe er je voordeel mee. Veel succes met het vinden van nieuwe bestuursleden en vooral: een leuke tijd samen gewenst!