Verslag Workshop Vrijwilligers werven en behouden
Er was, zoals verwacht, veel belangstelling voor deze workshop. Op maandagavond 22 januari 2024 zat de kantine, achter het Grietenijhuis in Makkinga, flink vol, met ruim 30 personen. Een mooie diversiteit aan clubs, verenigingen en stichtingen was aanwezig, zo bleek uit het korte voorstelrondje. Dat bood veel mogelijkheden om van elkaar te leren.
Sprekers, deze avond, waren Fred den Haring, Marleen van der Heijden en gastspreker Hester van der Werff.
- Fred, projectleider, bestuurder en sinds kort vrijwilliger in Ooststellingwerf voor Bestuurscoaching, samen met Henk Buerman.
- Marleen van der Heijden, Scala Vrijwilligerscentrale (Ooststellingwerf).
- Hester van der Werff, oprichter en coördinator van de sociale voedseltuin ‘De Kleine Boerderij’ in Oosterwolde.
De sprekers deelden kennis en ervaring in hoe je vrijwilligers kunt vinden, binden, boeien en laten bruisen. Dat werd afgewisseld met veel ruimte om daar over in gesprek te gaan met elkaar.
Les nummer één ‘Ken de ander, Ken je vrijwilligers - Leg contact!’ werd gelijk in de praktijk gebracht. Het bleek dat je in een gesprekje van amper 5 minuten, veel kunt leren over die ander, bij voorbeeld waar diegene blij van wordt.
Belangrijk: een vrijwilliger komt niet alleen iets brengen, maar ook iets halen. Mensen willen trots vertellen bij welke geweldige organisatie ze vrijwilligerswerk doen.
Met een Elfstedentocht als voorbeeld, vertelde Fred over imago en clubgevoel. Duizenden vrijwilligers wilden gráág een bijdrage leveren, deel uitmaken van het gebeuren, van de club – ook al was het veel werk en zagen velen de Elfstedenrijders niet eens op het ijs. Interessant om te kijken wat daarin werkt. Vergelijkbaar met clubgevoel: meedoen en sportplezier; de betekenis en waarde ervan voor leden en samenleving, en ook de sociale verbinding die de club geeft.
Het begint bij jezelf: hoe ervaar jij het? Hoe vertel je er over? Is dat met enthousiasme, of heeft teleurstelling de boventoon? Jouw presentatie, je boodschap over je organisatie beïnvloed het imago.
We gingen weer met elkaar in gesprek. Over hoe er wordt gekeken naar je organisatie. Positiviteit en enthousiasme trekken veel gemakkelijker mensen aan. Soms lijkt die kwijt, ga dan terug naar jezelf, of met elkaar: Waarom werd je er vrijwilliger – en wat is er leuk en goed aan de organisatie. Wat kan er anders, hoe maak je het aantrekkelijk?
Het daarover uitwisselen met medebestuursleden, of juist een nog onbekende buurman of buurvrouw, zoals we in de workshop deden, bleek soms heel verfrissend, bijvoorbeeld over hoe je samen een bepaald kwaliteitsniveau bereikt. Andere onderwerpen waren onder meer hoe je zorgt voor vrijwilligers, hoe je zichtbaarder wordt - en wie of wat je hierbij kan helpen. Een aantal aanwezigen vertelden hoe goed te werkt om in de dorpskrant en andere media te vertellen over waar je mee bezig bent.
Een mooi voorbeeld van een bruisende organisatie is ‘De Kleine Boerderij’, van gastspreker Hester van der Werff. Hester vertelde over de sociale voedseltuin – en hoe vrijwilligers er de kracht van zijn. Werken moet leuk zijn, iedereen telt, iedereen krijgt een rol. Zo ontstaat steeds meer verbinding. Ze gaf mooie voorbeelden, vertelde waar je vrijwilligers kon vinden, over het belang van sociale media, over erkenning en samen successen vieren.
Op de avond zelf kon natuurlijk maar een deel worden verteld. Aan het eind van de avond was tijd ingeruimd om met elkaar verder te praten. in het verslag wat de aanwezigen nadien toegezonden kregen, ontvingen ze nog extra informatie.
Uit de korte vragenlijst, die de deelnemers achteraf invulden, bleek de workshop goed te scoren (gemiddeld rond de 4 sterren uit 5). De werkgroep kreeg een aantal tips mee: om zelf zichtbaarder te zijn, onder meer op Social Media. Niet ieder zag al mogelijkheden om de tips toe te gaan passen. Voor diegenen: op www.bestuurderscentraal.nl is meer informatie. Daar kunnen ook - zoals één van de aanwezigen al gelijk deed – vragen worden gedeeld. Ook kan bestuurscoaching worden benaderd. Veel ‘tops’ lazen we terug. Aanwezigen schreven onder meer: ‘De 'tips en trucs' vanuit de Kleine Boerderij waren zeer inspirerend en enthousiasmerend – nuttig!’; ‘Leuk dat er een ‘praktijk’ voorbeeld was. Kort en bondig.’; ‘Workshop goed opgezet, vooral met elkaar praten’; ‘Leuke opdrachten’; ‘Leuke tips die makkelijk toepasbaar zijn’ - en vooral vaak ‘Ga zo door!’.
Goed te weten: je kunt je aanmelden voor de wachtlijst, voor een herhaling van deze workshop, die gehouden werd in het kader van Bestuurscoaching, vanuit welzijnsorganisatie Scala – of voor de workshop Fondswerving – die in november vorig jaar is gehouden. Een mailtje naar bestuurscoaching@scala-welzijn.nl is voldoende.
De aanwezigen kregen extra informatie mee, over Clubgevoel, digitale communicatie en over Digitale netwerken ClubSociaalNetWerkSites (CSNWS). Die informatie is inmiddels ook online te vinden, evenals 'een inleiding in het vrijwilligerswerk' - zie de link bij dit bericht.